Ontbrekende Afslagen in de Muzikale Ontdekkingsreis

De muziekliefhebber die ik ben praat ik vaak met mensen over muziek. Het is mooi en interessant om te zien hoe iedereen op een andere manier bezig is met muziek. Muziek is iets heel persoonlijks. (Mocht je het overigens nog niet gezien hebben; mijn persoonlijke onthulling komt op 23 april.) Muziek kan je uit diepe putten trekken, maar ook naar grote hoogtes doen stijgen. Ooit zei ik tegen iemand dat muziek luisteren een moment voor jezelf is. Hij was het er niet mee eens. Volgens hem was het een moment tussen jou en de artiest. Een mooie visie.

Dit is slechts een van de visies op muziek die niet overeenkwam met mijn visie erop, en tevens een van de weinige visies die ik heb overgenomen. Muziek is inderdaad een moment tussen jou en de artiest. Soms ga je ook specifiek naar bepaalde artiesten luisteren als je in een bepaalde bui bent, op zoek naar dezelfde emoties en gedachten die artiesten uiten in hun songteksten en hun muziek.

Vorige zomer had ik een mooie discussie met een vriend over de manier waarop mensen naar muziek luisteren. Voor de verandering nam ik een keer een positief standpunt in tegenover Spotify, terwijl ik vaak vrij kritisch ben over dat bedrijf. Ik gebruik het programma nauwelijks, omdat ik geen zin heb om na elke drie nummers naar anderhalve minuut reclame te moeten luisteren. En om dat ongemak niet te hebben, moet ik elke maand een bedrag naar ze overmaken? Nee, dan besteed ik liever geld aan mijn cd-collectie, waarvan een stuk of tien cd’s ook door artiesten zelf zijn gesigneerd. Spotify signeren wordt vrij lastig.

In maart 2019 verscheen op reddit een afbeelding met een advertentie van de Britse metalband While She Sleeps. De advertentie luidde als volgt: “No one buys music anymore but it’s okay, we only need 4 million streams to pay for these posters & our rent this month.” Het is niet mijn bedoeling om in deze post in te gaan op de manier waarop Spotify artiesten uitbetaalt, maar ik vond het wel een opmerkelijke advertentie. Het werd ze echter niet door iedereen in dank afgenomen.

Chris Brown vroeg zijn fans in 2017 zelfs om zijn album niet via iTunes te luisteren, maar via Spotify. Streams op iTunes tellen namelijk niet voor de Billboard-rang, streams op Spotify echter wel. De fans werden gevraagd om het album de hele dag op replay af te laten spelen, zodat het meer streams oplevert. Hen werd zelfs gevraagd om het album meerdere keren te kopen om ervoor te zorgen dat het album bovenaan de Billboard-ranglijst zo komen te staan. Bizarre taferelen.

Dat Spotify invloed heeft op de productie van muziek, en de muziekwereld in het algemeen, is bekend. Liedjes worden korter, want kortere liedjes betekent dat er minder tijd nodig is om er vaker naar te luisteren, wat betekent dat het liedje meer gestreamd wordt en de artiest meer krijgt uitbetaalt. Spotify telt een stream als het liedje meer dan dertig seconden is afgespeeld, dus aan lange intro’s wordt niet meer gedaan. Binnen dertig seconden moet de luisteraar overtuigd worden om verder te luisteren, anders gaan ze te snel naar een ander liedje en krijgt de artiest niet uitbetaald. Uitermate interessante ontwikkelingen.

Wat ik zelf fijn vind aan Spotify is dat albums om 0:00 op de dag dat het uitgebracht wordt te luisteren zijn. De nachtbraker die ik ben heb ik vaak tijd om een album direct te beluisteren, iets wat ik vaak doe in nachten van donderdag op vrijdag. Albums worden immers bijna altijd uitgebracht op een vrijdag; tot een paar jaar geleden gebeurde dat altijd op dinsdagen.

In de discussie die ik vorig jaar had met een vriend spraken we over de manier waarop iemand via Spotify nieuwe muziek kan ontdekken. Ik vind het zelf namelijk een leuke mogelijkheid dat Spotify een persoonlijke lijst samenstelt met artiesten en liedjes die je mogelijk leuk vindt op basis van wat je luistert. (Niet dat ik die lijst ooit geluisterd heb, maar goed.) De vriend van me uitte echter zijn twijfels. Volgens hem zorgt die lijst namelijk dat je in een bubbel blijft van muziek die lijkt op wat je al luistert; je ontdekt nauwelijks nog iets nieuws dat compleet anders is. Hij zei dat vroeger mensen volledige albums moesten kopen, omdat je anders niet naar het liedje kon luisteren dat je wilde luisteren. Daardoor werd je verplicht om ook alle andere liedjes een keer te beluisteren. Hij dacht dat dit een betere manier was om nieuwe muziek te ontdekken, omdat je dan volledige albums van artiesten leert kennen.

Het valt me inderdaad ook op dat veel mensen slechts een aantal nummers van veel verschillende artiesten luisteren, zonder dat ze de artiesten zelf of hun repertoire leren kennen. Het doet me denken aan die Spotify-afspeellijsten met muziek geschikt voor bij een kampvuur; mooi gitaargepingel,  maar volgens mij weten veel mensen niet eens welke artiesten erin staan. Mijn eigen afspeellijst is juist het tegenovergestelde; relatief weinig artiesten, maar veel nummers per artiest. En ik ben blij om te kunnen zeggen dat beide aantallen aan het groeien zijn.

Toen ik me eerder dit jaar meer in soulmuziek wilde verdiepen, gebruikte ik onder andere Spotify. Bij elke artiest staat namelijk het tabblad “Fans vinden dit ook leuk”, waarbij je dus een lijst met artiesten krijgt naar wie ook vaak wordt geluisterd door fans van de desbetreffende artiest. Al vrij snel zat ik ook daar in een muzikale bubbel; ik kwam telkens dezelfde artiesten tegen, zonder uit de cirkel te komen.

Een andere bijkomstigheid van Spotify is dat het puur gericht is op audio; het video-element is bijna volledig verdwenen. Hierdoor worden de muziekvideo’s van liedjes een stuk minder bekeken dan vroeger, toen door onder andere MTV muziek en muziekvideo’s nauw met elkaar waren verbonden. Als iemand die vaker YouTube dan Spotify gebruikt, ben ik zelf wel bekend met de muziekvideo’s van de artiesten naar wie ik luister. Dat is dan ook iets waar ik aandacht aan wil besteden. Veel muziekvideo’s hebben een leuk verhaal of een leuke boodschap. Door het gebruik van Spotify wordt dit echter door veel mensen niet gezien. Het is niet per se goed of fout, wat overigens ook geldt voor veel bovengenoemde veranderingen, maar het is wel jammer dat deze muziekvideo’s soms dus onzichtbaar blijven voor veel mensen.

Laten we dat veranderen.


Gerelateerde berichten:

Volgende bericht: De Alternatieve Man

Vorige bericht: De Illusie van Controle


Blijf op de hoogte van nieuwe berichten door te volgen via e-mail, Facebook of Instagram.

Subscribe to my newsletter!

Subscribe to my newsletter!

And get a notification when I post something new.

Let me know what you think about it!